Afgørende at klager bliver behandlet mere smidigt
Mange ansøgninger om at opstille solceller og vindmøller strander i klagenævnene. På baggrund af arbejdet i den nationale energikrisestab (NEKST) kommer regeringen med et lovforslag, som skal gøre sagsbehandlingen i klagenævnene mere smidig. Det er tiltrængt, mener Green Power Denmark, som længe har efterspurgt konkrete politiske initiativer på det område.
Konkret betyder et nyt lovforslag fra regerigen, at klagenævnene skal fastsætte en rimelig frist for, hvornår de skal have modtaget en fyldestgørende klage. Dermed vil man undgå, at manglende samarbejde fra klagerens side – bevidst eller ubevidst – trækker klageprocessen i langdrag.
– Som borger skal man selvfølgelig kunne klage, hvis man mener, at der er problemer med en kommende solcelle- eller vindmøllepark. Men det er helt rimeligt at stille krav til, hvornår klagen skal være afleveret, så klagenævnet kan komme i gang med at vurdere klagen, siger Camilla Holbech, afdelingschef for vedvarende energi og internationalt samarbejde i Green Power Denmark.
Derudover betyder lovforslaget, at klagenævnene udelukkende skal holde sig til at vurdere de ting, der er klaget over, og skal holde sig til at vurdere de retlige forhold. Dermed mindsker man risikoen for, at en tilladelse til et projekt bliver erklæret ugyldig på baggrund af noget, der ikke er blevet klaget over.
– I øjeblikket bliver der stort set ikke stillet vindmøller op på land, selvom vi har desperat brug for den grønne energi. En af årsagerne er, at det tager uendeligt lang tid at behandle klager. Det her lovforslag er et lille – men vigtigt – skridt fremad. Det er rigtig godt, at regeringen så hurtigt vil gøre forslag fra den nationale energikrisestab til lov, siger Camilla Holbech.
Den nationale energikrisestab, som er nedsat af regeringen, arbejder med tre områder af den grønne omstilling: opvarmning, vedvarende energi og elnet.